100 éves az első Mitsubishi autó

Éppen 100 éve, 1917-ben megszületett az első sorozatban gyártott japán személyautó, a Mitsubishi A-modell. A ma több mint negyven óriásvállalatból álló Mitsubishi-csoport a világ egyik legnagyobb és legkiterjedtebb ipari konszernje. Az 1970-ben önállóvá vált Mitsubishi Motors Corporation ennek a konszernnek a része. A következőkben röviden bemutatjuk a gyár és egyes modelljeinek a történetét.


 

img

1870-ben Yataro Iwasaki létrehozta saját kereskedőcégét három gőzhajóval. 1875-ben Iwasaki új nevet adott cégének: Mitsubishi Gőzhajó Társaság. A családi címer három gyémántja, valamint egy baráti család három tölgylevelet ábrázoló címeréből alakult ki az embléma, amely 1914 óta változatlan.


1917 Model A
Éppen 100 éve, 1917-ben a Mitsubishi-birodalom hajói után megszületett az első sorozatban gyártott japán személyautó, a Mitsubishi A-modell. Egy évvel később bemutatták a cég első teherautóját, a T-1 modellt.



1936 PX 331936-ben a Mitsubishi elkészíti az első japán gyártmányú összkerékhajtású személyautót, a PX-33-at. Az elsősorban katonai felhasználásra szánt jármű prototípusába közvetlen befecskendezésű dízelmotor került.
 

1978 Colt (Mirage)1962-ben használta először a Colt nevet a Mitsubishi. 1978-ban a japán gyártó piacra dobta az Ausztráliában gyártott Mirage modellt, amely Európában Colt néven került forgalomba három- és ötajtós kivitelben. A Colt 2012-ig szerepelt a Mitsubishi kínálatában.

 
 

1987 Galant VR-41969-ben debütált a Galant, a Mitsubishi középkategóriás személyautója. Az első generáció Colt Galant néven futott, és limuzin, majd kupé karosszériával is megjelent. 1987-ben mutatkozott be a Galant összkerékhajtású sportos változata a VR-4, amely több generáción keresztül, egészen 2002-ig volt gyártásban.
 

1973 Lancer GSRA Mitsubishi alsó-középkategóriás autója, a Lancer 1973-óta képezi a kínálat részét. 1974-ben a Lancer 1600 GSR megnyerte a szafari ralit Kenyában. 1991-ben készült első ízben Lancer Evolution változat, amelyet a japán gyártó WRC versenyzésre készített, kétliteres turbófeltöltős motorral és össz-kerékhajtással. A sportsikereknek köszönhetően a Lancer EVO igazi utcai legendává vált, és az is maradt még jóval azután is, hogy a gyártó visszavonult a topkategóriás versenyzéstől.

 

1982 Pajero1973-ban a tokiói autószalonon bemutatták a Pajero koncepcióautót, majd 1979-ben a Pajero II-t. Ez utóbbiból született meg 1982-ben a sorozatgyártású Pajero. A premiert a nyolcvanas években számtalan rali siker követte, amelyek megalapozták a Pajero legendás hírnevét.


1986 L200Az L200 elődjét, a Mitsubishi Fortét 1978 óta gyártották. 1981-től már összkerékhajtású (4WD) kivitel is rendelhető. A pickup hamar népszerűvé vált, az eltelt időszak alatt bizonyította megbízhatóságát és sokoldalúságát.


A kilencvenes évek a sportosság jegyében teltek. A Mitsubishi ezekben az években készítette mára már kultikussá vált sportautóit, az Eclipse-t, a GTO-t, és az FTO-t.

1990 Eclipse1990 3000GT (GTO)1994 FTO

   

2003 Outlander (Airtek)Az első generációs Outlander 2001-ben került piacra japánban (Airtek néven), elsőkerék-hajtású és összkerékhajtású változatban. A középméretű crossover az első Mitsubishi modell az SUV szegmensben.


2013 Outlander PHEV2013-ban az Outlander PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) is megjelenik a kínálatban. Az Outlander PHEV volt az első konnektorról tölthető hibrid SUV a világon. Ami igazán különlegessé teszi az Outlander PHEV-t, az a 2.0 I MIVEC benzinmotor és két elektromotor által nyújtott meghajtás kombinációja.

 

2011 ASXAz ASX 2010-ben mutatkozott be, mint a Mitsubishi kompakt crossover SUV modellje. Az ASX egy igazán sokoldalú, dinamikus autó, amely hamar a vásárlók kedvence lett.



2009 i-MiEVA 2009-ben bemutatott Mitsubishi i-MiEV egy teljesen elektromos meghajtású városi kisautó. A modell hagyományos elektromos hálózatról vagy gyorstöltő berendezéssel tölthető fel.

 
 
(Forrás: mitsubishi.hu)
 

Genf, 2017. március 7.
 
 
MITSUBISHI ECLIPSE CROSS
 
Fordulópont
 
 
A 2017-es Genfi Autószalon új mérföldkövet jelent a Mitsubishi Motors Corporation (MMC) számára a teljesen új fejlesztésű Eclipse Cross kompakt SUV Coupé világpremierjének köszönhetően – az új generációs Mitsubishi Motors járművek sorának első képviselőjeként az Eclipse Cross alapjában értelmezi és pozícionálja újra a márkát Európa (szinte kizárólagos) SUV gyártójaként.
 
Az Eclipse Cross kibővíti a Mitsubishi Motors ügyfélkörét, és a következő ASX és Outlander generációval együtt teljesen új irányt mutat a márka számára, öt fontos alappillérre építkezve:

  • Formaterv
  • Kimagasló japán szakmaiság
  • Dinamikus menettulajdonságok
  • Okos csomagolás
  • Innovatív felszereltségek
 Eclipse Cross
 
A dinamikus megjelenésű és hasonló menettulajdonságokkal rendelkező SUV Coupé elsőként mutatja meg az MMC új formanyelvét, miközben számos innovatív felszereltséget elsőként tesz elérhetővé a szegmensben.
 
Az  Eclipse Cross elsőként az európai vásárlók számára lesz elérhető 2017 utolsó negyedévétől kezdve (kereskedelmi forgalomban 2017 vége/2018 eleje környékén, az adott piac függvényében), majd ezt követi a forgalmazás Japánban, Észak-Amerikában, Ausztráliában és egyéb régiókban.
 
 
 Az első fázis
 
A Mitsubishi Motors márkát oda helyezve, ahová igazán tartozik, az MMC termékpalettája új fejezetet nyit a jövőben, felhasználva 80 évnyi tapasztalatot a terepjárás terén (az 1936-os PX33 négykerékhajtású prototípus óta), közel 40 évnyi SUV tudást hasznosítva (az eredeti 1982-es Pajero óta), kamatoztatva a közel 30 éves múltra visszatekintő összkerékhajtási technológiát (az eredeti 1987-es Galant VR4 Dynamic Four óta).
 
Az új vízió végeredménye egy teljesen új SUV paletta, amelynek első tagját a 2017-es Eclipse Cross adja. A Mitsubishi Motors SUV kínálatának új tagjaként az Eclipse Cross két alapvető küldetéssel rendelkezik:
  • Az első alkalmazója lesz az ambiciózus minőségi márkapozícionálásnak, különösen Európában.
  • Emellett megerősíti az MMC termékstratégiáját, amely a márkát hangsúlyos SUV szereplővé teszi – a lehető legszélesebb kínálattal.
 
Ebben az értelemben az Eclipse Cross a jelenlegi kínálathoz csatlakozik az ASX és az Outlander közötti rést kitöltve, de más nyelvet beszélve: a kupészerű SUV éles vonalaival, kézműves japán minőségével, kivételes menettulajdonságaival, okos megoldásaival és innovatív felszereltségeivel kibővíti a Mitsubishi Motors célközönségét, új ügyfelek meghódítását lehetővé téve…
 
… a folyamatosan növekvő globális SUV piacon, amely a teljes piac mintegy 25 százalékát teszi ki, és amiből a kompakt kategória örvend a legnagyobb népszerűségnek.
 
… a SUV kupék egyre gyorsabban fejlődő új alszegmensében, amelyet a Mitsubishi Motors elsőként a 2013-as XR PHEV koncepcióval vett célkeresztbe.
 
Az új célok a választott néven is tetten érhetőek, amely nem egy furcsa betűösszetétel, hanem ezúttal igazi név, az MMC két világának érzelmes összekötése:
  • ECLIPSE: utalva a közkedvelt Mitsubishi sportautóra, amely 1989 és 2012 között készült Amerikában.
  • CROSS: egy meghívás az eddig ismert határokon túlra, letérve a szokványos útról, éppen úgy, ahogy azt egy SUV modellnek tennie kell.
 
 
 
 Formába öntött dinamizmus
 
Az ’egy méret mindenkinek’ korszakának vége, az ügyfelek már olyan dolgokat keresnek, amelyek tükrözik a személyiségüket, legyen szó ruhákról, autókról, termékformákról vagy bármi másról. Az MMC a trendet követve érzelmes formanyelvet kínál az elismert műszaki tartalom mellé.
 
Az elmúlt három évben az MMC teljesen átalakította globális formatervezési folyamatait, hosszú távú megjelenési stratégiát kialakítva, kifejező és eredeti vizuális személyiséggel (’DYNAMIC SHIELD’ koncepció, stb.), amelyet számos nagy sikernek örvendő tanulmányautó is megerősített: a 2015-ös XR PHEV II, a 2015-ös eX-Concept és a 2016-os GT-PHEV tanulmány.
 
Az Eclipse Cross ezeket a törekvéseket valósítja meg sorozatgyártásban, az XR PHEV II Concept egyértelmű átalakulását szemléltetve, figyelembe véve a gyártási és szabályozások adta lehetőségeket.
 
Mindez azonnal egyértelművé válik az autó különösen dinamikus vonalvezetését szemlélve, amely egy rajtra kész atléta vonásait viseli magán.
 
… Az erőteljesen kifejező ’DYNAMIC SHIELD’ vizuális személyiség-koncepció következő evolúciós foka, amelynél a ködlámpák és az irányjelzők alacsonyabban helyezkednek el vaskosabb foglalatban, miközben a LED-es főfényszóró és a nappali menetfény egysége magasabbra került.
 
… A koncepció ék alakú övvonala a mozgás érzetét kelti, összhangban a kupé formával – a dinamizmust tovább fokozza a hátsó ablak nagy dőlésszöge, a hosszú tengelytáv a rövid túlnyúlásokkal és a hangsúlyos első-hátsó kerékjárati ívekkel.
 
… A mélyebben megformázott alsó és felső karaktervonalak szintén az XR PHEV II koncepcióról érkeznek, olyan erőteljes hatást keltve, mintha a felületet tömör fémből marták volna ki.
 
… A felső karaktervonal összefut az autó hátsó részével és fokozza a kiállást az osztott hátsó ablaküveg alatt, amely a koncepcióról érkezett.
 
… A teljes szélességben végigfutó fénysáv magában foglalja a LED-es féklámpát a magasra helyezett LED-es lámpával együtt, amely a jobb észlelhetőséget és az erőteljesebb kiállást is szolgálja.
.
… A hátsó ablaktörlő a hátsó légterelő alatt bújik meg, amely így nem akadályozza a kilátást és nem töri meg a formákat.
 
Egy hatásvadász, barokk részletekről mentes, erőteljes és karakteres formaterv.
 
 
 Kimagasló japán szakmaiság
 
Hogy még inkább alátámasszák a márka új pozícionálását, az MMC formatervezői az összes jövőbeli termék észlelt minőségének szintjét jelentősen fokozzák. Az Eclipse Cross által megkezdett új irányzatnál mindez az anyagok, a textúrák, a színek, a burkolatok, stb. szintjén is tetten érhető, és a kimagasló japán szakmaiság koncepcióját tükrözi, az évszázados ‘Maison Japonaise de Qualité’ jegyében.
 
  • Az autó külső részén erre a legjobb bizonyítékot a teljesen új, magas fényvisszaverésű vörös fényezés szolgáltatja, amelyet kimondottan az Eclipse Cross számára fejlesztettek. A készítési eljárás során a részben áttetsző vörös fényezést több másik réteg fölé viszik fel, mielőtt a végső réteggel lefednék. Az innovatív folyamat három szárítási fázist is magában foglal, miközben a célirányosan fejlesztett programok szigorúan ellenőrzik az egyes rétegek vastagságát, kivételesen jó minőségű végeredményt szolgáltatva.
 
 
 
  • Belül a nagyobb felületek, mint például a műszerfal vagy az ajtópanelek, puha, minőségi bőrhatású borítást kaptak, amely kiváló kontrasztot képez az ezüstszínű betétekkel. Mindezt a valódi bőrborítás koronázza meg (az elérhetőség piac és modellfüggő) narancsszínű kontrasztvarrásokkal.
 
A kézműves hatást erősítik a műszerfalon, a kormánykeréken, a középkonzolon és az ajtópaneleken használt szénszálas hatású és fekete zongoralakk betétek, miközben magasfényű ezüst betétek keretezik a műszerfal alsó részét, a középkonzol szegélyeit, az első ajtók fogantyúit, a légbeömlőket, stb…
 
Az Eclipse Cross vezeti be az új fejlesztésű, fokozott minőségű vezérlőszerveket, legyen szó a hagyományos funkciók (váltómű, légbeömlők) vagy az újdonságok (pl. Touchpad vezérő) irányításáról. Ehhez társulnak a teljesen új ülések.
 
 
 
 Horizontális kialakítás
 
További újdonságként az Eclipse Cross magával hozza az MMC Design új műszerfal-kialakítását, amelyben az elrendezést a horizontális tengely határozza meg, az információs (tengely felett) és a működtetési (tengely alatt) funkciókat szétválasztva.
 
Miközben vizuálisan szélesíti az autó belső térét, ez a hagyományos elrendezés segíti a jármű irányítását vezetés közben, miközben a funkciót az alacsonyra helyezett műszerfal által biztosított kivételesen jó kilátás is fokozza, a motorháztető optimalizált magasságával, a szélvédő alakjával és dőlésszögével, valamint az üléspozícióval együtt.
 
A magasra nyúló középkonzol az Eclipse Cross dinamikus megjelenésére, hangulatára és képességeire rímel, a vezetőt cockpit-szerű környezettel körbefogva.
 
 
 
 Csúcstechnika
 
Kihasználva a mai mobil készülékek behálózott kényelmét, az Eclipse Cross látványos technológiai megoldások széles választékát nyújtja (az elérhetőség piac és modellfüggő) – az MMC első ennyire jól felszerelhető modelljeként.
 
  1. – Elsőként a széles középkonzol első része ad helyet a Mitsubishi Motors ‘Touchpad vezérlőjének’.
 
 
A Mitsubishi Motors újdonsága az ember és a gép közötti lehető legintuitívabb kapcsolatot biztosítja. Például a hangerőt úgy is állíthatja, hogy két ujját felfelé vagy lefelé húzza a vezérlő felületén. A Touchpad vezérlővel a különböző audio funkciókat, mint például a rádiót és az iPodot, valamint az Apple CarPlay-t is kezelhetjük.
 
  1. Továbbá a műszerfal felső részén az Eclipse Cross-ban megtalálható az MMC ‘Smartphone Link Display Audio’ rendszere, röviden ‘SDA’. A vékony, 7-colos érintőkijelzőn keresztül elérhető rendszer lehetővé teszi a vezető számára, hogy minimális szemmozgással jusson információhoz. Az Eclipse Cross Smartphone Link Display Audio rendszere támogatja az Apple CarPlay*1-t, amely lehetővé teszi az iPhone*1 készülékek ügyesebb, biztonságosabb használatát az autóban.
 
A vezető használhatja Siri*1-t az SDA érintőképernyőjéről, hogy közlekedési viszonyok tekintetében is optimalizált útbaigazítást kapjon, telefonáljon, hozzáférjen a szöveges üzenetekhez, zenét hallgathasson, úgy, hogy közben továbbra is az útra koncentrálhat. Az SDA támogatja az Android AutoTM*2 szabványt is, amely lehetővé teszi a Google MapsTM,*2, a Google PlayTM*2 zene és további alkalmazások használatát.
 
A Touchpad vezérlő elhelyezése a középkonzolon lehetővé teszi a vezető számára, hogy az SDA-t könnyen, helyváltoztatás nélkül használhassa.
 
1… Az Apple CarPlay, az iPhone és a Siri az Apple Inc. Egyesült Államokban és más országokban bejegyzett védjegye.
2… Az Android Auto és a Google Maps a Google Inc. bejegyzett védjegye.
 
  1. A látványos technológiai újdonságok között megtaláljuk az Eclipse Cross esetében hamarosan elérhető és a kategóriában egészen ritka Head Up Display-t, röviden ’HUD-ot’, amely a vezető látóterében egy különálló kijelzőre vetíti a jármű működtetéséhez szükséges információkat, mint például:
 -   Sebesség
-    Távolságtartó tempomat (ACC) adatai
-    Ráfutásos ütközésre figyelmeztetés (FCM)
-    Állítható sebességhatároló (ASL)
-    Sávváltás-figyelmeztető (LDW)
-    Tempomat
-    Váltási segítség
-    Biztonsági öv figyelmeztetés
-    Ajtónyitásra való figyelmeztetés
-    Navigációs nyilak (kanyarról kanyarra)
 
A virtuális kijelzőt úgy alkották meg, hogy az minimalizálja a fókuszpont-távolságot a vezető látómezője és az információk között, ezáltal a lehető legkevesebbre csökkentve a tájékozódáshoz szükséges szemmozgást, még gyorsabb és biztonságosabb tájékoztatást lehetővé téve.
 
A kihajtható HUD egység a műszercsoport feletti részen található, és a gyújtás használatával automatikusan, vagy bármikor manuálisan mozgatható. A kijelzést az aktuális vezetési pozícióhoz lehet igazítani, a fényerőt pedig a környezeti fénynek és a személyes preferenciának megfelelően lehet beállítani.
 
 
 Okos hétköznapok
 
Kompakt, divatos méreteivel az Eclipse Cross szellős és tágas belső teret biztosít az utasok számára.
A 2670 mm-es tengelytávból, a 4405 mm-es teljes hosszúságból és az 1805 mm-es szélességből eredően otthonos tér veszi körül az utazókat, többek között az alacsony műszerfalnak és az állítható ülésmagasságnak is köszönhetően.
Az Eclipse Cross csomagtartója a 60:40-es arányban dönthető, csúsztatható és állítható támlaszögű hátsó üléssorral maximális használhatóságot biztosít a SUV kupés megjelenés feláldozása nélkül. Miközben a hátsó utasoknak bőséges lábteret kínál (200 mm-es állíthatósággal), a személyre szabott ülésbeállítást is elősegíti (például a 16-32°-ban és 8 fokozatban állítható döntéssel), és a hátrafelé erőteljesen lejtő tetővonal ellenére bőven mért fejteret is nyújt a modell.
Az általános tágassághoz az okos tetőkialakítás is hozzájárul, amely még az opcionális panorámatetővel is kényelmesen bőséges fejteret kínál, egyben zavartalan kilátást biztosítva az égboltra.
Emellett a keskeny, mégis erőteljes küszöböket teljesen lefedi az ajtópanelek alsó része, így az utasok könnyű be- és kiszállásnak örülhetnek, kellemetlen időjárás esetén is a lábak összekoszolása nélkül.
Végül a belső tér nyugalmához hozzájárulva az Eclipse Cross igazán csendes autónak minősül:
  • A motorzajt nagyméretű motorburkolattal és stratégiailag elhelyezett hangszigeteléssel, valamint kiterjedt zajszigetelő fedelekkel csökkentettük a minimumra.
  • A gördülési zajt többek között a hátsó futómű kereszttartóinak kiegészítő zajszigetelése is csökkenti. Emellett a karosszériapaneleken belül kiegészítő zajszigetelő anyagok kaptak helyet, amelyek a zajszigetelő üvegezéssel együtt csírájában elfojtják a zavaró hangképzést, kimagasló minőségű belső csendességet varázsolva.
 Eclipse Cross
 
 A hajtáslánc
 
Ha a forma funkciót követ, akkor ezt a funkciót nem szabad feláldozni az öncélú látványosságok oltárán. Az Eclipse Cross esetében az MMC mérnökei a SUV Coupé-t felruházták olyan menettulajdonságokkal, amelyek valóban méltóak egy kupéhoz:
  • Nagy merevségű karosszéria: bármilyen jól vezethető autó megalkotásakor a karosszéria adja az alapvető kiindulási pontot: ennek érdekében az Eclipse Cross különösen merev alapokat kapott.
 
Az erősítő intézkedések közül kiemelkedik a 3-pontos toronymerevítő, amely minden modellhez alapfelszereltségként jár, és kiválóan kiegészíti a karosszéria további erősítéseit. Ennek eredményeképp közvetlenebb kormányzási érzetet kapunk, és még jobb lesz az egyenesfutás nagy tempónál.
 
A gyártásnál strukturális ragasztást alkalmaznak az ajtóknál, a csomagtérnyílásnál és a hátsó kerékjáratnál egyaránt. Ez fokozza a torziós merevséget, még közvetlenebb kormányzási érzetet és a vibrációk csökkentésével még kényelmesebb rugózást eredményezve.
 
  • Szofisztikált futómű: az Eclipse Cross’ első és hátsó lengéscsillapítói különösen gyorsan reagáló szelepeket használnak, amely javítja a lengéscsillapítást, a rugók kialakítása pedig fokozza a berugózási stabilitást. A vékonyabb, módosított szögben álló gátlóknak köszönhetően a hirtelen teherváltásokra is kiegyenlítettebben reagál a futómű, miközben javul az egyenesfutás és a kormányzás közvetlensége.
 
A hátsó futómű felső és alsó lengőkarja kiegészítő rögzítést kapott, miközben kiegészítő lengőkar is fokozza a sokszínűséget. A fokozott rugalmasságnak köszönhetően a kerekek bemozdulása esetén még több ütést tudnak elnyelni, egyenes haladásnál pedig jóval több kellemetlen vibrációt nyelnek el. A hátsó többlengőkaros futómű az oldalirányú erőhatásokkal szemben merevebb, amely pontosabb és közvetlenebb kormányzást biztosít, miközben javítja a jármű stabilitását.
 
  • Super-All Wheel Control (‘S-AWC’) integrált járműdinamikai vezérlőrendszer: A Mitsubishi Motors röviden csak S-AWC-nek nevezett összkerékhajtási rendszere egy technológiai összefoglaló fogalom, amely ugyanazon alapelvet hasznosítja a különböző járművek technológiájából a maximumot kihozva. Járműtől függetlenül a rendszer lényege, hogy a hajtó- és fékezési erőt a négy kerék között egyenletesen ossza el, különös tekintettel a bal és jobb oldali kerekek közötti nyomatékelosztásra.
 
Kiindulásként az összkerékhajtási rendszer a gázállástól, a jármű sebességétől és a vezetési körülményektől függően elosztja az optimális nyomatékot az első és a hátsó tengelyek között.
 
Ezt követően az Eclipse Cross esetében az S-AWC fékkel működtetett aktív perdültetszabályozó rendszere (‘AYC’) kerül képbe. Ezzel az S-AWC az érzékelők segítségével pontosan meghatározza a kormányzási igényt és a jármű aktuális viselkedését, figyelembe véve a kormányzás szögét, az esetleges kerékkipörgést, a hajtóerőt, a fékerőt és a kerék sebességét. A perdületszabályozó visszajelzése alapján a rendszer úgy alakítja a hajtóerőt a kerekeken, hogy az segítse a vezető kormányzási szándékát. Az S-AWC így fokozza a kanyarvételek pontosságát, a jármű stabilitását egyenesben vagy sávváltáskor, valamint a kezelhetőséget alacsony tapadású felületeken.
Továbbá az Eclipse Cross S-AWC rendszere három vezetési üzemmóddal rendelkezik, amelyet a középkonzolon található üzemmód-választó segítségével lehet állítani:
  • Normál körülmények között az összkerékhajtás AUTO üzemmódjában a rendszer automatikusan szabályozza a nyomaték elosztását a lehető legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztás jegyében. Ha a rendszer alacsony tapadású felületet vagy tapadásvesztést érzékel, automatikusan több erőt küld a hátsó kerekekhez a tapadás fokozása érdekében.
  • SNOW üzemmód a hóval fedett vagy különösen csúszós felületekhez.
  • GRAVEL üzemmód, amely nehéz terepen, rossz úton vagy sárban, illetve hóban elakadva kihasználja a jármű összkerékhajtásának teljes potenciálját.
 
Piactól és modellváltozattól függően az Eclipse Cross elérhető elsőkerékhajtással is.
 
  • Teljesen új, 1,5 literes, közvetlen befecskendezéses benzines turbómotor: a Mitsubishi Motors egy teljesen új négyhengeres benzinmotort fejlesztett a downsizing jegyében, amely erőteljes menettulajdonságokat biztosít, magas szintű takarékosság mellett.
 
Miközben az új erőforrás nagyobb nyomatékot szolgáltat az alsó és középső fordulatszám-tartományban, mint az MMC jelenlegi 2,0- vagy 2,4-literes benzinmotorjai, és a felső tartományban is kiegyenlített nyomatékgörbével rendelkezik, az 1,5 literes motor késlekedés nélkül reagál a vezető parancsaira, köszönhetően a hengerfejhez integrált leömlőknek, a szívó- és kipufogó oldali ’MIVEC’ változó szelepvezérlésnek, valamint a kompakt, lefúvószeleppel rendelkező turbófeltöltőnek.
 
Továbbá az üzemanyag precíz befecskendezéssel kerül a hengerekbe, az aktuális menetszituáció függvényében, kimagasló szintű üzemanyag-hatékonyságot és kiváló emissziót lehetővé téve (a pontos értékeket a későbbiekben tesszük közzé – az európai homologizáció folyamatban van).
 
  • Továbbfejlesztett 2,2 literes dízelmotor: az MMC jelenlegi 4N14 kódszámú motorjának továbbfejlesztett változatát kapja meg az Eclipse Cross, amelynél a mozgó alkatrészek közötti súrlódást jelentősen csökkentették a tervezők, miközben sokat javult a befecskendezési rendszer válaszideje.
 
Mindez alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, jobb emissziót, csökkentett zajszintet és fokozott teljesítményt tesz lehetővé. Továbbá a dugattyúk, a hajtókarok és a főtengely súlycsökkentése lágyabb, egyenletesebb gyorsítást eredményez a teljes fordulatszám-tartományban.
 
  • CVT sebességváltó ‘lépcsős’ 8-sebességes Sport üzemmóddal: az 1,5 literes benzinmotorhoz elérhető új váltó manuálisan is vezérelhető Sport üzemmóddal rendelkezik. Nyolc szimulált fokozatával a Sport üzemmód rövid áttételei széles tartományt fednek le, kihasználva az erőforrásban rejlő maximális potenciált.
 
A CVT vezérlése lépcsős felváltást biztosít, hogy csökkentse a fokozatmentes automataváltókra jellemző hezitálás érzést, amikor a motorfordulat stagnál a folyamatos váltás hatására. A felfelé váltási séma átadja a gyorsulás érzetét, mivel nagyobb mértékben lépcsőzik az áttételek között, olyan érzetet keltve, mintha a CVT hagyományos automataváltóként cserélné a fokozatokat.
 
  • 8-fokozatú automataváltó: a piaci trendeket követve a 2,2 dízelmotor elérhető egy új 8-sebességes automataváltóval, amely rövid áttételi lépcsőivel széles áttételezési tartományt fed le, jobb teljesítményt, nagyobb hatékonyságot és fokozott kifinomultságot eredményezve.
Továbbá a szolenoid-olajpumpa lágy motorindítást tesz lehetővé az automatikus start-stop funkciót követően, amely hozzájárul a jobb üzemanyag-fogyasztáshoz.
 
A piac és a modellváltozattól függvényében az 1,5 literes benzinmotorral szerelt Eclipse Cross 6-fokozatú kézi váltóval is elérhető lesz.
 
 
 Biztonsági paletta
 
A piaci igényeket követve az Eclipse Cross az MMC legfrissebb vezetési segédrendszer-arzenáljával felszerelve érkezik (az elérhetőség piac és modellfüggő). A rendszerek a különböző féle érzékelők teljes autót behálózó információira támaszkodva előre jelzik a balesetveszélyt, és segíti a vezetőt annak elkerülésében:
 
  • Ütközés hatását mérséklő rendszer: a rendszer egy kamerát és egy lézeres radart (+ távolsági tempomat esetén milliméter-hullámos radart) használ, hogy felismerje az autó előtti járműveket és gyalogosokat. Meghatározza az ütközés kockázatát, és hallhatóan figyelmezteti a vezetőt, és segíti az ütközés mértékének csökkentésében, vagy helyzettől függően az ütközés elkerülésében a fékek automatikus használatával.
 
  • Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer: a rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha úgy érzékeli, hogy a jármű szándékolatlanul hagyja el a sávját.
 
  • Holttér figyelő rendszer sávváltás-segédlettel és hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetővel: a rendszer figyelmezteti a vezetőt a hátulról vagy oldalról érkező autókra, valamint segíti őt sávváltás vagy tolatási manőverek során.
 
  • Távolságtartó adaptív tempomat: a milliméter-hullámos radar használatával ez a rendszer megtartja a távolságot az elöl haladó járműhöz képest, lelassítva az Eclipse Cross-t annyira, hogy felvegye annak sebességét. A gyorsítás a gázpedállal vagy a beállítások szerint ismét lehetővé válik, ha az elöl haladó jármű elkanyarodik vagy fokozza a sebességet (a megengedett határokon belül).
 
 
  • Ultraszonikus pedál félrekezelést megakadályozó rendszer: ez az okos biztonsági rendszer képes elkülöníteni az akaratlan gyorsítást akkor, ha például egy másik jármű vagy akadály van a jármű előtt vagy mögött, és a jármű véletlenül a fék helyett a gázpedálra lép túl hirtelen és erősen.
 
  • Automatikus távolsági fényszóró asszisztens: az ‘AHB’ megfigyeli a szemből érkező járművek fényszóróit és ködlámpáit, valamint az utcai világítást és a környezeti fényeket, és ez alapján automatikusan vált tompított és távolsági fényszórás között.
 
  • 360 fokos kamerarendszer madártávlati nézettel: a járművön körben elhelyezett kamerák 5 különböző nézetet kínálnak: szemből, hátulról, oldalról (jobb és bal), valamint felülről a 360 fokos nézet keretében, sokat segítve szűk helyekre történő parkolásnál. Mindezt az aktuális kormányállástól függő parkolási segédvonalak egészítik ki. Ezt az okos elektronikus parkolási segédrendszert a sarkokba elhelyezett érzékelők egészítik ki.
 
  • Elektronikus kézifék automatikus rögzítéssel: aktivált funkció esetén az autó álló helyzetben marad a fékpedál felengedésekor is. A rögzítést a rendszer automatikusan oldja, ha a vezető lenyomja a gázpedált.
 
 
 
***
 
 
MŰSZAKI ADATOK
A 2017-es Genfi Autószalonon kiállított autók / EU specifikációk
 
 
H x Sz x M (mm) 4405 x 1805 x 1685
Tengelytáv (mm) 2670
Nyomtáv elöl/hátul (mm) 1545 / 1545
Motor és váltó   1,5 literes közvetlen befecskendezéses turbómotor / CVT
  2,2 literes turbódízel motor / 8-sebességes automataváltó
Hajtáslánc   Elektronikusan vezérelt összkerékhajtás

 

Párizsban a Mitsubishi GT-PHEV SUV

A Párizsi Autószalonon debütált Mitsubishi GT-PHEV csupán koncepció, de mutatja, a Mitsubishinek is van ám konnektoros SUV-ja, és jön majd belőle egy újabb is.

Felismerhetően mitsubishis, mégis új vonalakat hozó hűtőmaszk, természetesen LED fényszórókkal a GT-PHEV orrán

Felismerhetően mitsubishis, mégis új vonalakat hozó hűtőmaszk, természetesen LED fényszórókkal a GT-PHEV orrán

Ahogyan az várható volt, az idei Párizsi Autószalon olyannyira az elektromobilizációról szólt, hogy még a Peugeot is kiállította egyetlen ma is kapható elektromos modelljét, a ma már korosnak látszó, ám használtan a legjózanabb elektromos modellnek számító iOnt. Annak Mitsubishi megfelelője, az i-MiEV is látható volt, de a japánok természetesen a szabadidőautós vonalat is erősítették. Azzal, hogy felhívták a figyelmet a nálunk is mind gyakoribb, zöld rendszámra is jogosult Outlander PHEV konnektoros SUV-ra. Utódjának előfutárát jelenti ugyanis a GT-PHEV GT, amelyből egy előzetest már Párizs előtt is láthattunk, most viszont kívül-belül megtekinthető volt.

 
Hátul sem spóroltak a Ground Tourer, meg persze a Plug-in Hybrid Electric Vehicle szavakat rövidítő GT-PHEV esetén a LED fényekkel

Hátul sem spóroltak a Ground Tourer, meg persze a Plug-in Hybrid Electric Vehicle szavakat rövidítő GT-PHEV esetén a LED fényekkel

A ma kapható Outlandernél könnyebbnek és szerényebb légellenállásúnak ígérik az aktív hűtőlamellákkal, továbbá szintszabályzós, magas tempónál a karosszériát automatikusan süllyesztő futóművel szerelt modellt. A koncepció természetesen a márka új dizájnnyelvét hozza. A középső tetőoszlop nélküli, ellentétesen nyíló első és hátsó ajtajú tanulmány szokatlan módon ötüléses, hátsó középső helye viszont csenevész.

Szinte sík padló, ötüléses utastér, ám inkább csak négy felnőttnek elegendő hely a remek beszállási kényelemet adó, középső tetőoszlop nélküli karosszériában

Szinte sík padló, ötüléses utastér, ám inkább csak négy felnőttnek elegendő hely a remek beszállási kényelemet adó, középső tetőoszlop nélküli karosszériában

Kívül-belül határozott, zömében egyenes vonalakat láthatunk, a műszerfal a „horizontal dashboard” fantázianevet kapta, jó kilátást és tágas belteret kíván adni. Teszi mindezt vaskos középkonzollal, amire a hajtásláncot hangoló útfelület-választós körkapcsoló került. A hajtáslánc 2,5 literes benzines és három darab elektromos motort ad. Utóbbiakból egy előre, kettő a két hátsó kerékhez került. Konnektorból is tölthető akkumulátora 25 kWh-s, a jelenleg alkalmazottnál nagyobb energiasűrűségű, a kedvező tömegközéppont érdekében a padlóba épített. Fogyasztási adatokról, hatótávról egyelőre nincs infó, arról viszont van, hogy a GT-PHEV olyan okos autó lenne, hogy hajtásláncát, üzemmódjait a navigációs adatok alapján állítaná. Autópályán saját maga döntene a hibrid, vagy akár az akkutöltöttséget megőrző üzemmód mellett, hogy aztán a városban emissziómentesen haladhasson.

Digitális műszerblokk, kijelzős, kamerás visszapillantók és egyenes vonalak az elöl vaskos középkonzollal szeparált beltérben

Digitális műszerblokk, kijelzős, kamerás visszapillantók és egyenes vonalak az elöl vaskos középkonzollal szeparált beltérben


(Forrás: AUTONAVIGATOR)